Nieuwbouw Z-19 "BRIGITTE"
(34,50 x 8,00 x 4.35 )
(34,50 x 8,00 x 4.35 )
(19,99 x 5,80 x 2,60)
Tewaterlating WR-50 "CONCORDIA"
Visserij methode: | Pulsvisserij | |
Twinrig visserij | ||
Visruim | Vloer gestraald bekleed met polyester | |
Wanden opnieuw betimmerd bekleed met polyester | ||
Nettenruim | Vloer opnieuw betimmerd | |
Verwerkingsdek | Plafond en wanden opnieuw betimmerd en gepolyesterd | |
Vloer vervangen door RVS tranenplaat | ||
Verwerkingsapparatuur geheel vernieuwd | ||
Plaatsen nieuwe visstortbakken | ||
Hoofddek | Geheel vervangen van de houten dekbedekking, onderdek gestraald | |
Luikhoofd visruim vervangen | ||
Lierkamer | Vergroot met 0,80 mtr | |
Overhaul liermotor | ||
Gecoat en afgewerkt | ||
Vervangen lierbediening electr/pneumatisch | ||
Front geheel vernieuwd | ||
Machinekamer | Alle waterpompen vernieuwd | |
Seperator vervangen | ||
Alle generators vernieuwd, dynamo revisie | ||
Koppeling naar fabriek voor totale revisie | ||
Leidingwerk aangepast / vernieuwd | ||
Compressors revisie | ||
Brandstofpomp seperator vernieuwd | ||
Nieuw hydraulisch systeem tbv nettenrol aangelegd | ||
Alle E-kasten geupdated / vernieuwd | ||
Bekabeling gehele schip 60-80% vernieuwd | ||
Achterschip | Geheel opnieuw ingetimmerd/bekabeld etc… | |
Plaatsen achtermast tbv twinrig | ||
Nettenrollen tbv twinrig | ||
Achterdek verlengd en verbreed | ||
Brug | Vervangen bestaande vloer | |
Geheel opnieuw ingetimmerd/bekabeld etc… | ||
Aluminium triclad vernieuwd | ||
Nieuwe aluminium deuren | ||
Nieuwe ramen geplaatst | ||
Voorzien van nieuwe navigatie apparatuur | ||
Stralen | Gehele schip | |
Tuigage | Blokken gereviseerd dan wel vernieuwd | |
Netwerk, pulswings etc nieuw levering | ||
Algemeen | Veiligheidsuitrusting geheel vernieuwd |
STAVOREN: Een zeer bijzondere gebeurtenis. Uiteraard voor de firma Boerdijk uit Den Oever. Maar ook voor Heijsman Scheepsbouw & Reparatie uit Stavoren, en zeker ook voor de Nederlandse visserij in het algemeen. Afgelopen dinsdag werd in Stavoren het casco van de nieuwe WR 40 te water gelaten en gedoopt; het enige vissersschip in aanbouw in Nederland en het eerste vissersschip voor Heijsman.
STAVOREN: Een zeer bijzondere gebeurtenis. Uiteraard voor de firma Boerdijk uit Den Oever. Maar ook voor Heijsman Scheepsbouw & Reparatie uit Stavoren, en zeker ook voor de Nederlandse visserij in het algemeen. Afgelopen dinsdag werd in Stavoren het casco van de nieuwe WR 40 te water gelaten en gedoopt; het enige vissersschip in aanbouw in Nederland en het eerste vissersschip voor Heijsman. ,,We hebben gekozen voor kwaliteit", zegt Gerard Boerdijk, als het 23 meter lange casco door een truck van Combex Transport heel voorzichtig uit de loods wordt gereden, richting de kraan van Wagenborg. ,,En Heijsman heeft ook een knap stukje vakwerk geleverd". Dat wordt beaamd door tekenaar Hernand Jansen, aanwezig met zijn hele team. ,,Ziet er heel strak uit". Broer en mede-eigenaar Peter Boerdijk kan er niet bij zijn. Die zit op zee met de WR 20 van de firma; er moet ook nog geld verdiend worden... Zijn vrouw Regina filmt alles voor hem.
Als het 85 ton wegende casco nog net boven het water in de takels hangt, haalt Siep Heijsman een fles champagne tevoorschijn. Aan de dochters Anna (van Gerard) en Carola (van Peter) de eer om het schip te dopen, in "Anna Carola". Dit doen ze met een ferme worp, die de fles uiteen doet spatten. Dan gaat het casco echt te water. Daarna wordt het schip gekeerd, zodat de volgende dag het stuurhuis er gemakkelijker opgezet kan worden. Zowel het casco als het stuurhuis zijn voor het grootste gedeelte al ingericht. Het zal dan ook niet lang meer gaan duren voordat de Boerdijken kunnen gaan vissen met hun nieuwe aanwinst. De bijzondere gebeurtenis wordt in de kleine knusse kantine van Heijsman gevierd met koffie en gebak, broodjes en soep. Een hele bijzondere gebeurtenis, vindt ook Hernand Jansen. "Maar er zitten weer een paar in de pijplijn".
Naast de zanger Jan Smit, heeft Volendam nu nog een Jan Smit om trots op te zijn, de nieuwe rondvaartboot uit de vloot van de Marken Express.
Bij het ontwerp van de Jan Smit was een van de speerpunten dat het vaartuig rolstoel-vriendelijk diende te zijn.
Van 'typisch 80's' naar helemaal 'vandaag'.
Projectjaar: 2010
Visserijmethodes veranderen, zo ook de vraag naar bepaalde scheepstypen. Efficiëntere manieren van de visvangst dwingen de sector tot nadenken over de toekomst. Dit geldt niet alleen voor de methodes van de visvangst, maar zeker ook voor de schepen waarmee de visserij wordt beoefend.
Met dit laatste gegeven werden wij door de Fa Romkes uit Urk benaderd en was de vraag of het mogelijk was om hun schip weer helemaal klaar te maken voor de toekomst.