Selecteer de taal

De TX-65 'Bona Fide', ontworpen voor duurzame garnalenvisserij, in actie.

Een mijlpaal in het ontwerp van moderne visserijschepen

Met de oplevering van de TX-65 Bona Fide is een bijzondere mijlpaal bereikt: voor het eerst in decennia werd een garnalenkotter volledig op Urk gebouwd. In opdracht van Texels visser Erik Kalf en onder regie van de Visserij Coöperatie Urk (VCU) is het schip ontworpen door Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen. Begin augustus kwam de TX-65 officieel in de vaart — een prachtig resultaat van vakmanschap, moderne technologie en een toekomstgerichte ontwerpvisie.

Ontwerp en bouw op Urk

De TX-65 is gebaseerd op het succesvolle concept van de WR-40, eveneens afkomstig van Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen, maar speciaal aangepast naar de wensen van de opdrachtgever: extra ruimte in de machinekamer en op het dek voor een nog efficiëntere bedrijfsvoering. Met een lengte van 24 meter en een breedte van 6,20 meter beschikt het schip over een geoptimaliseerde rompvorm, die zorgt voor uitstekende stabiliteit en een minimale diepgang — belangrijke eigenschappen voor de garnalenvisserij.

Het casco en de complete afbouw zijn gerealiseerd op Urk, waarbij nagenoeg alle betrokken toeleveranciers binnen 500 meter van VCU gevestigd zijn. Dankzij de samenwerking met partijen zoals Piet Brouwer Elektrotechniek, Marble Automation, De Flux en De Boer RVS, weerspiegelt de TX-65 de hoge kwaliteit en rijke traditie van Nederlandse visserijscheepsbouw.

Gebouwd voor de toekomst

In het ontwerp van de TX-65 is veel aandacht besteed aan duurzaamheid, geluidsreductie en hygiëne. De kotter voldoet aan de strenge HACCP-eisen, met glad afgewerkte RVS-dekken voor eenvoudige reiniging en optimale voedselveiligheid. Door toepassing van speciale technieken, zoals antidreunpasta’s, is het schip uitzonderlijk stil in gebruik — een belangrijke meerwaarde voor het comfort van de bemanning.

De voortstuwing en energievoorziening worden verzorgd door Caterpillar-motoren. Daarnaast is de TX-65 voorbereid op toekomstige ontwikkelingen zoals pulsvissen en de mogelijkheid om aan boord garnalen in te vriezen. Hiermee combineert het schip traditionele visserij met moderne technologie, passend bij de vooruitstrevende aanpak van zowel de opdrachtgever als het ontwerpbureau.

Een project van vakmanschap en samenwerking

Hoewel de bouw van de TX-65 werd overschaduwd door persoonlijk verdriet bij de eigenaar, staat het schip symbool voor doorzettingsvermogen, samenwerking en innovatie. In nauwe samenwerking met Erik Kalf en VCU heeft Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen — onder leiding van Hernand Jansen — een moderne garnalenkotter gerealiseerd die nieuwe maatstaven zet binnen de sector.